Preventietip van Brandweer Schinnen

Hoofdpagina

Preventietip : Salvage, hulp na een brand.

Preventietips

Wat is Salvage?

De Salvage-coördinator komt om u te assisteren en om in overleg met u de eerste opvang en noodzakelijke voorzieningen te regelen.
De Salvage-coördinator zal in overleg met u maatregelen nemen om te redden wat er nog te redden valt.
Dit gebeurt om te voorkomen dat de schade onnodig groter wordt door bijvoorbeeld rook, water of eventuele giftige dampen zoals chloorgas.
De Salvage-coördinator is een deskundige die hulp verleent en advies geeft namens de gezamenlijke Nederlandse brandverzekeraars.
De Salvage-coördinator komt zo snel mogelijk naar u toe. Onder normale omstandigheden is hij of zij uiterlijk binnen een uur na oproep door de brandweer bij u.
De Salvage-coördinator kan zich altijd legitimeren.
De kosten van de komst van de Salvage-coördinator en de werkzaamheden die in zijn of haar opdracht worden uitgevoerd, komen voor rekening van uw verzekeringsmaatschappij.
Geef de Salvage-coördinator daarom, indien mogelijk, gegevens zoals de naam van uw verzekeringsmaatschappij(en) en/of uw assurantietussenpersoon en uw polisnummer.
Hebt u deze gegevens niet direct bij de hand, geef ze dan zodra u ze hebt alsnog door aan de Salvage Alarmcentrale, dag en nacht bereikbaar onder nummer: (020) 651 60 60. Ook als de gegevens niet compleet zijn.


                             Verzekert snelle hulp na brand

STICHTING SALVAGE

STAFBUREAU STICHTING SALVAGE

Prins Willem Alexanderlaan 701    tel:  055-526 19 30
7311 ST Apeldoorn                       fax:  055-526 19 39
Email:                                           info@stichtingsalvage.nl
Website voor meer info:               http://www.stichtingsalvage.nl


                           SALVAGE-ALARMCENTRALE
 
Alarm (alleen voor brandweer)                     Informatie over Salvagemeldingen
tel: 020-651 60 90                                            tel:  020-651 60 60
 

Brandveiligheid, hulp na een brand.

Brand is een ingrijpende gebeurtenis. Als het u net is overkomen zit de schrik er waarschijnlijk nog flink in. Toch zult u snel een aantal zaken moeten regelen. Hierbij enkele adviezen van de brandweer:

Advies 1:
Stel direct de verzekeringsmaatschappij op de hoogte. Als u in een huurhuis woont, licht dan ook de huiseigenaar in. In het

Advies 2:
Als de brandweer de woning heeft vrijgegeven kunt u het beste alle zwaar beschadigde goederen laten liggen. Dit maakt de schaderegeling gemakkelijker.


Advies 3:
Verwijder, indien mogelijk, alle onbeschadigde of licht beschadigde goederen. Of sla ze zodanig op, dat verdere beschadiging wordt voorkomen. Dit kan van belang zijn voor de verzekering. Vergeet niet (indien mogelijk) uw koelkast en/of vriezer leeg te halen.

Advies 4:
Maak een lijst van spullen die door de brand verloren zijn gegaan of beschadigd en vermeldt daarbij de nieuwwaarde. Een goed hulpmiddel is de inventarislijst die u bij uw verzekeringsmaatschappij kunt krijgen. Bespreek deze opgave met uw verzekeringsmaatschappij.

Advies 5:
Wanneer u na de brand uw huis niet meer in mag, zorg er dan voor dat de woning goed wordt afgesloten. Timmer desnoods zelf de ramen en deuren dicht. U voorkomt daarmee ongewenst bezoek.

Advies 6:
Heeft u na de brand geen onderkomen meer, dan kan de Stichting Spoedhulp, in samenwerking met de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW), voor tijdelijke opvang zorgen. Dit is alleen van toepassing als u niet voor vervangende huisvesting verzekerd bent. Ga daarom na of u hiervoor verzekerd bent. Bent u wel verzekerd voor vervangende huisvesting, dan zorgt Salvage hier voor. Noodopvang is een tijdelijk verblijf in een daarvoor aangewezen voorziening.

Advies 7:
Waarschuw uw elektriciteit- en gas leverancier en de KPN. Vraag of zij, vanaf de dag na de brand, voorlopig niet willen leveren. Geef eventuele beschadigingen aan leidingen, meters of telefoontoestellen schriftelijk door.

Advies 8:
Als u de woning blijft gebruiken of weer mag gebruiken, laat dan eerst een erkend installateur de gas- en elektriciteitsleidingen en de daarop aangesloten apparatuur controleren. (Een erkend installateur vindt u in de Gouden Gids) De installaties en apparaten kunnen beschadigd zijn door hitte, rook en eventuele blusmiddelen. Dit kan gevaar opleveren zonder dat u dit aan de buitenkant kunt zien. Let ook op de centrale verwarmings installatie.

Als de gas- of elektriciteits-toevoer is afgesloten, moet u contact opnemen met een erkend installateur Deze herstelt de installatie dan volgens de voorschriften, waarna het energiebedrijf weer gas of elektriciteit levert. Bij huurwoningen moet de eigenaar van de woning dit regelen.

Advies 9:
Controleer of de afvoer van de gootsteen, de wastafel, de douche, het bad of het toilet niet is verstopt. Haal eventueel zelf vuil weg. Waarschuw een erkend loodgieter als u verstoppingen niet zelf kunt verhelpen.

Advies 10:

Probeer, als u gaat opruimen, brandresten zoveel mogelijk in vuilniszakken te verpakken. U kunt deze resten dan als huisvuil met de vuilniswagen meegeven. De gemeentelijke reiniging haalt op uw verzoek het groot vuil op dat niet in vuilniszakken past.

Advies 11:
Tenslotte: gebruik nooit etenswaren of medicijnen die uit een ruimte komen waar brand is geweest.